Friday, March 4, 2011

Kecundangnya penyandang juara .


Bila satu-satu pasukan dipenuhi pemain berkaliber dan bertaraf lebih bagus , maka , untuk mana-mana perlawanan peratusan kemenangan akan lebih tinggi . Bolasepak , secara peraturannya , pasukan mana yang jaringkan gol lebih banyak , pasukan tersebut menang . 

Tetapi bagaimana untuk menjaringkan gol yang banyak , ataupun sekurang-kurangnya menjaringkan gol ?

1. Build-Up play . Pemain dalam satu-satu pasukan perlu untuk berjaya mencorakkan permainan . Short Pass , Through Pass , Dummy , Forward Run , faktor-faktor inilah yang menyumbangkan kepada Build-Up Play yang baik . Tiada yang sempurna dalam mana-mana hal begitu juga dalam bola sepak . Tetapi jika satu-satu pasukan dipenuhi oleh pemain-pemain yang bertaraf lebih bagus , takkan semua aspek ini tidak boleh dipenuhi sekurang-kurangnya 70% ?

2. Ball Control . Ball Control boleh ghua bahagikan kepada dua . On the feet dan juga on the air . Untuk menjaringkan gol , taktik Long Ball juga boleh dipraktikkan . Bila bola dihantar jauh , penting untuk mana-mana pemain yang menerima bola menghantar kembali bola ataupun mengawal bola . Buat pasukan yang dipenuhi pemain bertaraf lebih bagus , takkan asas bolasepak ini tidak boleh dilaksanakan ?

3. Persefahaman . Larian , hantaran dan dummy memerlukan persefahaman yang baik . Persefahaman yang bertaraf baik cukup untuk satu-satu pasukan menghasilkan jaringan . Inikan pula pasukan yang bertaraf lebih bagus , takkan tak boleh nak capai persefahaman yang cemerlang selepas mengharungi lebih sepuluh (termasuk persahabatan) perlawanan bersama ?

4. Nasib . Dah nasib , menang lah ! Ditambah pula pasukan tersebut dipenuhi dengan pemain yang bertaraf lebih baik . Takkan dah nasib pun kalah ?

5. Semangat dan emosi . Pasukan yang bermain kerana inginkan kemenangan akan lebih beraksi cemerlang . Biarpun ketinggalan , biarpun bermain dengan kekurangan pemain , biarpun bermain dengan keadaan cedera , jika bermain dengan semangat dan tidak diselubungi masalah emosi , maka pasukan tersebut pasti boleh menjaringkan gol . Tetapi kalau pasukan tersebut dipenuhi dengan pemain bertaraf lebih baik , maka gaji pun lebih banyak , main macam celaka pun gaji tetap banyak , kan .

Ghua baru pulang dari STAR of Paroi . Selepas kecewa ditangan Kelantan FA dalam kancah Liga Super , hasrat ghua melihat Negeri Sembilan melangkah ke Suku Akhir Piala FA gagal apabila Negeri Sembilan tumpas kepada KLFA didalam penentuan sepakan penalti . 

Pasukan Jang tahun ini dibarisi pemain yang bertaraf lebih bagus tetapi setakat ini gagal menunjukkan hasil yang diingini ... Dan malam tadi kelima-lima faktor yang ghua bagi tadi langsung tidak dipamerkan skuad Jang . Dimana Silapnya ? 




Hmm .

No comments: