Tuesday, October 12, 2010

Keputusan suku akhir pertama : Al-Fatihah .

Jika dalam perlawanan bolasepak membabitkan perseteruan , tidak sah jika tiada berlagu pertelagahan . Istilah riot ghua rasa adalah paling sesuai . jika ada kecelakaan pada kedua-dua belah pihak , samada cedera ringan , cedera berat mahupun kematian , kita boleh gelarkan riot .

Tetapi jika hanya disajikan kecelakaan pada sebelah pihak sahaja , ia adalah lebih kepada ke-pengganas-an .

Perlawanan bolasepak suku akhir Piala Malaysia menemukan perseteruan diantara Selangor dan Kelantan . Ultras Selangor tidak perlu diperkenalkan lagi , dengan sejarah keganasan yang 'ditutup' sebelah mata oleh FAM sekian lama . Dan Fanatika Kelantan juga yang dikenali dengan sikap liar tidak kira dalam apa jua aspek mahupun skop kehidupan . Tetapi bukanlah semua umat Selangor dan Kelantan boelh dilabel sebagai buruk . Ghua sendiri bersahabat dengan umat Selangor dan Kelantan yang boleh dilabel sebagai noble .

Berbalik kepada perlawanan , wisel penamat dibunyikan menandakan perlawanan berakhir seri kosong sama . Yang lebih mengharukan ialah perlawanan ini mencatat dua (2) kematian . Sumber memberitahu kematian pertama adalah kerana masalah kesihatan , sesak nafas . Dan yang kedua adalah akibat perbuatan 'pengganas' . Kedua-dua kematian ini membabitkan penyokong Kelantan .


Lebih memeranjatkan ialah , TIADA kecelakaan dilaporkan untuk pihak Selangor . Untuk satu ketika , ghua akan katakan penyokong Kelantan tidak bersalah . Mungkin kerana ghua belum mengetahui situasi dipihak Ultras Selangor tetapi ghua akan sertakan disini , karangan dari pihak Kelantan . 

Adakah kita akan kembali ke era zaman-zaman The Headhunters , The Gooners , The Yids ,  Adlerfront , Inter City Firm , Jack Army , Hooligans that make football match a war field ? 

Adakah FAM akan mengambil tindakan terhadap Selangor FA ataupun terus menutup sebelah mata ?

Adakah ini yag kita boleh katakan , bolasepak kita , wajah kita ?




Hmm .

2 comments:

[z@ck] said...

Ya Allah..sampai mati? huhuhuhu..Al-Fatihah.

r.k said...

yeah , sampai mati .. Innalillah